RCA online: ieftin, foarte ieftin, cel mai ieftin … cat de ieftin?

Reglementarea rapida a vanzarilor pe Internet este o reala prioritate, in contextul in care exista jucatori care prezinta clientilor oferte inexistente sau reduceri inexplicabile, care de multe ori nici nu sunt reale. Aceasta este concluzia unei analize realizate de www.1asig.ro saptamana trecuta asupra pietei de asigurari RCA online. Astfel, constatam cu surprindere ca sintagma “cel mai ieftin RCA”, folosita in vanzarile online, nu are substanta si se apropie periculos de mult de reclama mincinoasa.

Astfel, calculand pretul unui RCA la 8 site-uri de profil apartinand mai multor brokeri de asigurari, folosind acelasi set de date de intrare (barbat, 29 de ani, domiciliat in Bucuresti, necasatorit, salariat, permis obtinut in 2002, VOLKSWAGEN Golf V, 1,9 TDI, 77 kW fabricat in 2006, fara accidente, aflat anterior in clasa B3 de bonus-malus. Polita valabila de la 1 ianuarie 2013), am obtinut rezultate identice in doar 7 dintre cazuri. Exceptia in acest caz o constituie portalul rca-ieftin.ro, unde pentru o polita RCA se afiseaza o oferta cu 150-200 RON mai putin. Extrem de ciudat, in contextul in care emiterea politelor RCA se face electronic.

Insa cum functioneaza sistemul? Practic, brokerii se conecteaza la sistemele de calcul ale companiilor de asigurare prin intermediul unor aplicatii informatice, transmit apoi un set de date si primesc in schimb pretul calculat de asigurator. Cum CSA nu permite brokerilor sa modifice primele de asigurare RCA, ar trebui ca, in mod normal, politele RCA sa aiba o valoare constanta de la un site la altul. In realitate, cea mai buna asigurare RCA este cea mai buna dintre ofertele companiilor pentru un anumit client.

“Emiterea electronica a eliminat din micile libertati ale intermediarilor de a ‘se juca’ cu tarifele, fapt dovedit si de rezultatele cautarilor care ar trebui sa fie toate identice”, spune un specialist in asigurari. Prin urmare, singurele modalitati prin care se poate oferi un RCA sub pretul pietei ar fi: – renuntarea la propriul comision al brokerului – o practica suicidala de cele mai multe ori caci “nu vad de unde iti poti acoperi costurile si, eventual, obtine si un profit” (insa in acest caz clientul este informat despre pretul oficial si despre pretul cu discount) – acordarea de reduceri comerciale anuntate si care sunt suportate din bugetul de marketing (dar si in acest caz clientul este informat despre pretul oficial si pretul promotional) si – introducerea de date false in sistemul informatic al companiei de asigurari, date care nu au fost furnizate de catre client, adica o actiune ce se apropie de frauda in relatia cu companiile de asigurare. Practic, clientul primeste un pret care nu este cel real, dar nici clientul si nici compania de asigurare nu stiu acest lucru.

Spre exemplu, se pot acorda reduceri importante la cotarea pentru un RCA pensionarilor sau persoanelor cu handicap. Cum ar functiona un astfel de sistem de reduceri nejustificate? Clientul isi introduce datele in aplicatia brokerului fara a mentiona ca s-ar incadra in categoriile de mai sus. Dar, pentru a obtine cel mai ieftin RCA, automat, aplicatia brokerului selecteaza si aceste optiuni – rezultanta fiind mai mica decat la brokerii concurenti. Evident, ramane de vazut daca pana la urma clientul chiar ramane cu prima redusa sau acest mecanism este folosit doar pentru a-l atrage intr-o prima etapa pe site, urmand ca apoi acesta sa fie ‘convins’ ca asiguratorii au modificat tarifele RCA, ceea ce este daunator pentru imaginea industriei.

Sigur, exista si limitari pentru ca, mai nou, companiile de asigurari au inceput sa ceara si copii ale taloanelor de pensie, spre exemplu, oferind reducerile specifice numai in baza acestor documente. Stupefiant insa, comenteaza un alt specialist, “exista asiguratori disperati dupa cota de piata care accepta sa incheie polite RCA cu reduceri de acest gen si fara a cere justificarea prin documente”… Comentariile sunt de prisos, mai ales ca CSA tocmai a emis un nou ordin pentru modificarea normelor privind asigurarile RCA, cea mai importanta schimbare fiind faptul ca asiguratorii sunt obligati sa verifice corectitudinea datelor despre asigurati si vehiculele acestora.

O alta practica interesanta, si cunoscuta celor din domeniu, este si sistemul in care preturile afisate online sunt reduse artificial de catre portalul specializat in vanzarea online fara acordul asiguratorului. “Fireste, clientul devine interesat, suna si vrea sa incheie polita – dar doar pentru a afla ulterior de la operatorii care il contacteaza ca, in mod total neasteptat, compania de asigurari a marit brusc primele de asigurare cu acelasi procent. Clientul ramane cu buza umflata si evident vina pica si pe asigurator”.

“Aceste practici sunt in primul rand nesanatoase, atat pentru ceilalti brokeri, cat si pentru asiguratori si clienti, iar stabilirea unui cadru legislativ clar si coerent pentru asigurarile online ar trebui sa fie o prioritate pentru autoritati”, spune un broker de asigurare implicat si pe piata online.

In acest moment, piata de asigurari online din Romania este estimata la circa 45 mil. EUR, insa nu exista date oficiale in acest sens. Cert este ca aceasta nisa a inceput sa devina din ce in ce mai atractiva pentru investitori, in ultimii 2 ani lansandu-se in jur de 10 proiecte de anvergura de acest tip, majoritatea axate pe asigurarile auto, RCA si CASCO, dar nu numai.

In ceea ce priveste analiza 1asig.ro care sta la baza acestui material, reprezentantii portalului rca-ieftin.ro ne-au declarat ca tarifele “sunt oferite pe site-urile noastre prin intermediul web-service-urilor asiguratorilor. […] Nu noi controlam tariful si nici nu distorsionam in vreun fel rezultatul. Prin urmare, daca toate datele au fost introduse corect, si daca nu apare vreo alta eroare tehnica (ca de exemplu nefunctionalitatea temporara a bazei de date CEDAM) tarifele afisate sunt cele primite de la asigurator”.

Sursa : www.1asig.ro

Leave a Comment